tirsdag den 24. april 2012

Alternativ chokoladekage med cheesecakefyld og jordbær på toppen

For noget tid siden skrev jeg at jeg ville give jer opskriften på en alternativ chokoladekage, hvis den var værd at spise. Det var den om end at jeg til en anden gang nok vil justere den lidt. Bunden er inspireret af Mai- brit fra Sund Base kogebogen men smagt til og justeret efter mine smagsløg.


Opskrift til 6-10 personer

Bunden:
1 dåse drænet kikærter
150 g æblemos sødet med sødemiddel
150-200 g mørk chokolade som er smeltet (jeg brugte kun 100 g. og det var lidt for lidt)
1 tsk bagepulver.
2 spsk sukrin
3 æg

Alt dette puttes i en minihakker eller en blender og hakkes/blendes indtil det er en glat masse. Bages i en smurt springform ved 175 grader ca 35 min eller til du kan stikke en kødnål i og tage den ud igen uden at der er noget der hænger ved.
Når den er bagt skal den være helt afkølet inden fyldet bliver hældt over.

Fyldet:
200 g mascarpone
100 g flødeost naturel (ikke light)
100 g sukkerfri marmaløde (dit valgt jeg brugte blåbær)
100 g sukrin flormelis
vaniliepulver
evt lidt citronskal
300 g friske jordbær skåret i skiver til pynt
lidt frisk høvlet mørk chokolade til pynt

Mascarpone, flødeost, vaniliepulver og sukrin flormelis røres forsigtigt sammen når det er godt blandet tilsættes marmeladen. Rør igen til det er godt blandet og hæld fyldet ud over den afkølede bund og glat det fint ud inden du pynter med bær og chokolade.


Værtsparret blev lidt overraskede da jeg troppede op med et fad kage til deres selskab de troede bare jeg ville lave til mig selv:-) og som værtinden sagde "hvor meget kage kan du egentlig spise" tja ikke så meget... Men det kan jo ikke betale sig at lave til kun en, så der var også så resten af selskabet kunne smage og det så da ud som om de nød det. Selvom de så noget kun skeptiske ud da de hørte at bunden primært bestod af kikærter..

Men lad mig høre hvad i syntes hvis i skulle få lyst til at lave denne kage.

1 kommentar:

  1. Både kræs for øjne og mund. Kan så meget anbefales!

    SvarSlet